tisdag 29 april 2008

Falafel

Idag blev det falafel till middag. Jag gjorde dubbel sats efter det här receptet. Det gick åt skogen. När jag hade stekt dem så var de fortfarande alldeles smetiga. Har blivit så några gånger förut när jag har försökt mig på att laga falafel och andra bönbiffar. Har enorma problem med att få till konsistensen, de vill liksom inte "stanna", koagulera eller vad det nu är de ska göra. Jag får en stekyta, men resten är fortfarande ogräddat vilket innebär att allt bara faller isär när man tar i dem.

Skam den som ger sig. Jag blandade raskt i ett ägg i återstående smet och fyllde på med lite mer mjöl. Lät det stå och dra ett tag innan jag la upp smeten i klickar på en plåt. Skjuts in i ugnen drygt en kvart och 225 grader. Efter ca tio minuter satte jag dem i övre delen av ugnen eftersom de inte hade fått nån färg ovanpå men mycket färg under. Kanske kan de gräddas i övre delen av ugnen hela tiden?

Smaken var jättegod! Så här gjorde jag med kryddningen:
* Koriander uteslöt jag eftersom det är en krydda jag bara inte kan med. Iaf inte färsk. Torkad går an. Mer om det en annan gång.
* Kanel uteslöt jag också, kändes helt fel i falafel trots att jag är ett kanelfreak i vanliga fall.
* Spiskummin drog jag ner mängden till hälften.
* Rikligt med persilja och massor av gul-, vit- och purjolök!

Inga kommentarer: