måndag 7 april 2008

Rofans vardagsbröd

Brödet jag bakade på surdegen blev väldigt gott med en härligt seg konsistens. Idag ska jag baka Rofans vardagsbröd, ett bröd som återfinns i Anna Bergenströms bok Kärlek, oliver och timjan. Periodvis bakar jag brödet väldigt ofta, det är ett av få ständigt återkommande bröd hos oss. Brödet innehåller många ingredienser, men är tämligen enkelt att göra. Hittills har jag aldrig misslyckats med det trots att jag har fipplat med konstiga mjöler och jästider. Dessutom känns det nyttigt med skållning och många frön och grovt mjöl.

Rofans vardagsbröd


Till skållningen:
2 dl grovt rågmjöl
1 dl hela linfrön
1 dl havre- eller vetekli
1-2 dl solrosfrön
2 rågade tsk salt
5 dl kokhett vatten

Blanda alla torra ingredienser. Slå över vattnet och låt stå 1-2 timmar.

Blanda sedan skållningen med följande:

25 gram jäst
2 dl vatten
9-10 dl vetemjöl

Jäs ca 1 timme. Knåda därefter degen och forma till en stor limpa (jag brukar göra två små istället). Jäs ytterligare en halvtimme. Pensla sen brödet med ägg och strö över solrosfrön eller sesamfrön. Grädda i 250 grader 15 minuter. Sänk värmen till 150 grader och grädda ytterligare 25-30 min.

Inga kommentarer: