onsdag 23 april 2008

Rapport från Danmark

Trots en trög start så lyckades jag infria alla förväntningar jag hade på min minisemester till Danmark. Italiensk glass blev det hela två gånger. Eftersom jag tror allt jag läser så vet jag nu att italiensk glass dessutom är supernyttig. Gott är det i vilket fall.

Jag blir helt lyrisk när jag är i Köpenhamn och går därför omkring med ett fånigt leende på läpparna hela tiden. Bodde där hösten 2003 och blir väldigt nostalgisk så fort jag kommer dit. Det är vissa affärer jag alltid går till. En av dem är Hallgrens skor. Där har de skor som till och med jag kan ha. Har nämligen blivit begåvad med fyrkantiga fötter med extremt hög vrist så skoköp brukar vara problematiskt. Det blev ett köp som jag känner mig väldigt nöjd med.

Med hjälp av min vän Brita så hittade vi till antikvariatet som jag och sambon hade sökt under fredagen. Dessvärre hade min sambo redan åkt hem då, så han missade det. Det retliga var att vi hade gått förbi precis där det låg, men lyckats missa det iaf. Nu vet jag iaf var det ligger nästa gång jag åker till Köpenhamn. Med mig därifrån fick jag två körantologier. Mycket bra köp.

Ett annat "måste" i Köpenhamn är att köpa falafel i nån av alla de Shawarma-hus som finns. Falafeln smakar riktigt bra och går loss på endast 25 danska kronor. Så när jag bodde där och var fattig student blev det många falaflar. Nostalgi igen...

Jag har några gånger försökt laga till falafel hemma, men det blir aldrig riktigt bra. Oftast blir det alldeles för torrt och tråkigt. Ska exprimentera lite kring det någon dag när jag har tid. Har massa kikärtor i frysen...

1 kommentar:

Anonym sa...

Så du hittad dina älsklingsbutiker, vad bra! Jag efterlyser bilder på skorna : ).
Tur vi inte köpta några i Nyborg.