lördag 16 augusti 2008

Baba ganoush och en annan god röra

Igår lagades det god mat i casa Sandström-Nilsson. Bland annat så gjorde jag två väldigt goda röror vars recept jag tänkte bjuda på här. Anledningen? Sambon har äntligen fått det svart på vitt att examen är klar. Skönt.

Den första röran, Baba ganoush, blev väldigt lyckad. Den hade en god, rund smak men ett fruktansvärt utseende. Fast jag är ju av den typen att jag inte har något emot mat som är ful...

Så här gjorde jag min baba ganoush:

Baba ganoush

1 stor aubergine
1½ msk sesamfrön
1 vitlöksklyfta
knappt ½ tsk spiskummin
salt och peppar
en skvätt olivolja
(saften från citron)

Skär ett par snitt i auberginen och laga den i hög värme, 250 grader, i ugnen tills den är riktigt mjuk. Rulla runt den då och då så den blir jämnt bakad. Rosta under tiden sesamfröna i en torr stekpanna så de blir gyllenbruna. Dela auberginen på längden och gröp ur innehållet. Mixa först sesamfröna, tillsätt auberginen och övriga ingredienser. Mixa samman. Smaka av. Kanske behövs lite citron som smaksättning.

Nästa röra hittade jag i boken Gucka. Världens röra som det inofficiella guckalandslaget står bakom. Jag gjorde i stort sett som det står i receptet, fast jag bytte ut chilin mot chiliflingor eftersom jag inte hade någon chili hemma.

Grillad paprikadipp med fetaost

½ röd paprika
½ gul paprika
½ urkärnad röd chilifrukt (jag tog chiliflingor istället)
2 vitlöksklyftor med skal på
1 msk creme fraiche
100 gram fetaost
salt

Rosta paprika, chili och vitlök i ugnen 225 grader i ca 7-9 minuter. Skala vitlöken och paprikan (paprikan behöver inte skalas om man inte vill). Mixa allt utom fetaosten. Mosa sen ner fetaosten i blandningen. Smaka av med salt.

1 kommentar:

Anonym sa...

åååå va hungrig jag blev!