måndag 4 augusti 2008

Lunchomelett på ägg med grönt skal

Efter nästan tre veckor på resande fot så är jag nu åter i Karlstad och Värmland. Idag är sista dagen på min semester och imorgon börjar allvaret igen. Hade varit skönt om jag hade haft några dagar ledigt efter vår resa innan jag börjar jobba. Jag får i alla fall en dag, sambon fick ingen...

Idag har jag inte gjort många knop. Lämnat bilen på verkstan och sen hämtat den, förfasat mig över hur dyrt det är att äga bil, surfat runt på nätet och uppdaterat mig om vad som har hänt här i världen och testat nästan alla teer som jag har impulsköpt under semestern. Har längtat efter att baka, men har inte kommit mig för än, det kan hända att jag får ett ryck ikväll.

Min käre far skickade med mig lite ägg när vi for därifrån igår. Han har egna höns och vissa av dem värper ägg med grönt skal, något han är mycket stolt över. Sen, när jag bosätter mig i ett litet torp utanför Näsåker, ska min pappa komma och sköta om mina höns så att jag kan äta färska ägg varje dag.



Idag passade jag på att göra en omelett till lunch. Jag gör ofta det när jag är ensam hemma, det går så fort och lätt och det känns sunt.

Omelett med tomater och chèvre

2 ägg
1 skvätt vatten
en nypa salt
lite oregano
svartpeppar

1 tomat
5 sockerärtor
½ paprika
2 cm purjolök
chèvre (fetaost går också bra)

Vispa ihop äggen, tillsätt vatten och kryddor. Stek i smör. När omeletten börjar närma sig färdig lägger du dit tomater i tärningar så att de ljummar till sig lite. När allt är klart strör du över sockerärtor och paprika i bitar och finhackad purjolök. Smula över lite chévre eller fetaost.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lustigt, jag visste inte att vi skulle flytta till Näsåker... Mycket man inte vet.

Erika sa...

Det har det ju varit prat om länge. Du vet väl vad Kristofer brukar säga?

Det är iaf bra att du följer min blogg så att du får reda på viktiga saker i ditt och mitt liv. Det vore ju dumt om vi pratade med varandra...

Anonym sa...

Hej Erika! nu har vi äntligen hittat din blogg för Sune var här idag och han berätta vad den hette. Hoppas ni hade en trevlig semester. fungera tältet? fam. Sandström i Kil

Kristofer sa...

Som jag sagt tidigare: "alla syskon lär för eller senare återvända till ådalsbygden". Vi ses Joakim...