måndag 10 november 2008

Solrosbröd och dragspel

Har idag bakat för första gången på väldigt länge. Det blev ett solrosbröd där jag har hämtat inspiration till receptet från Anna Bergenström. Jag gjorde en riktigt lös deg som fick jäsa 2 h i rumstemperatur. Jag hanterade degen varsamt för att inte gå miste om så många jäsbubblor och sen la jag den i ungefär lika stora bitar på en plåt och direkt in i ugnen, 250 grader. Har ingen koll på hur länge jag gräddade dem, men typ 10-12 min. Håll koll!
Smakade precis av den med smör och en bit god grevé till och det var riktigt gott! Det kan hända att det blir snäppet godare om man rostar solrosfröna först. Jag ska testa det nästa gång. För övrigt lyckades jag med att använda enbart ekologiska råvaror. Kul!


Solrosbröd

25 gram jäst
1 msk honung
5 dl vatten
1½ dl mjölk
2 msk rapsolja
2 tsk salt
3 dl fullkornsvete
1 dl fullkornsråg
2 dl solrosfrön
8 dl vetemjöl



Vill även visa en bild på det grymt fina dragspelet som jag har fått av min sambo. Så länge det är en visa med max tre ackord så går det bra att spela, sen får jag problem, men det är ganska kul. Speciellt på fester.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Lyllos, jag skulle också vilja ha ett dragspel....

Anonym sa...

Jättekul med dragspel! Funkar fantastiskt bra till friluftsgudstjänster. Jag stämmer in med föregående kommentar - jag vill också ha ett!

Erika sa...

Ni får sätta upp det på önskelistan så kanske ni får ett en vacker dag.

Det fungerar säkert fint på friluftsgudstjänster - om man kan spela!

Anonym sa...

Jag tycker att brödet var jättegott...

Anonym sa...

oj oj oj.. vilket snyggt. det ser verkligen frächt och fint ut.