tisdag 25 november 2008

Yoghurt-problem

I stort sett varje morgon äter jag yoghurt till frukost. Den yoghurt jag föredrar är Arlas naturella ekologiska eftersom den är både krämigare och godare än Milkos dito. Det finns dock ett problem. Min lilla konsumbutik har inte Arlas yoghurt i sin kyldisk. Jag har frågat om de kan ta in den och fått svaret; vi ska se vad vi kan göra. Än så länge så gapar hyllan tom. (eller rättare sagt så står där milkos mindre goda variant.)

Ungefär varannan vecka eller så storhandlar jag på Coop Forum, Bergvik. Igår tog jag mod till mig och frågade om de inte kan ta in Arlas yoghurt. Då fick jag ett rungande nej. Vi lever i Milkoland och om produkten finns hos Milko så köper man in Milko. Punkt.

Det finns dock några punkter jag inte förstår:

* Min konsumbutik har haft just den yoghurten hemma förut. Har de fått nya direktiv, eller varför har de valt bort den?
* Konsumbutiken mitt i stan har yoghurten hemma. Coop Nära, Coop Konsum eller Coop Forum? Är det inte i grunden samma företag? Borde de inte ha samma inköpsregler?
*Hur kommer det sig att man måste köpa in Milko före Arla?

Visst finns det en poäng med att välja att köpa in närproducerat. Men hur ska jag som konsument kunna visa att jag inte tycker om en produkt när det inte finns några alternativ!? Jag kan förstå att min lilla, lilla butik inte tar in den, för de har begränsat utrymme. Men stora Coop Forum borde väl kunna ha två naturella yoghurtsorter när de har typ 20 smaksatta?!

Inga kommentarer: