måndag 26 maj 2008

Kycklingcurry

En gång i tiden gick jag ner väldigt mycket i vikt. Jag lade om hela min kosthållning, tvingade mig själv att äta ordentlig, lagad mat och det var då mitt matintresse började på allvar. Jag är ingen förespråkare av viktväktarna, men jag har några kokböcker av dem som jag använde mycket under min kamp mot kilona. De gjorde att jag fick upp ögonen för en del kryddor jag aldrig hade provat tidigare. Vissa av recepten där har blivit standardrecept hemma hos oss. Det här är ett av dem:

Kycklingcurry


Detta är en rätt som går snabbt att göra. Diverse ändringar av receptet har gjort att den dessvärre inte är så "viktväktaraktig" längre... Om du är lagd åt det hållet så byt ut kokosmjölken mot kokosmjölk light och späd den med mer buljong. Fast det blir inte lika gott.

500 gram kyckling
2 tsk riven ingefära
1 gul lök (kan bytas ut mot purjo eller salladslök)
finrivet skal av 1 lime
1 burk kokosmjölk
buljong efter behag
2 msk röd eller grön currypasta

Bryn ingefära och hackad lök i smör. Tillsätt kycklingen skuren i strimlor och bryn så den får färg runt om. Häll över kokosmjölk, rivet limeskal, currypasta och buljong. Koka tills kycklingen är klar. Kanske behövs det salt och peppar. Servera gärna äggnudlar till.

Inga kommentarer: