lördag 24 maj 2008

Öppna skåpdörrar och fredagsmys

Under tillagningen av gårdagens fredagsmys så hade min sambo ett långt förmaningstal till mig. "Erika, du måste stänga skåpdörrarna och kökslådorna." Jag har nämligen en förmåga att stänga lådorna så de hamnar "på glänt". Dörrarna däremot brukar jag inte stänga alls. Varför ska man stänga dem? Jag ska ju ändå dit igen om en liten stund. Jaja, säger jag, jag ska försöka skärpa mig. Och jag menar vad jag säger.

Efter ett tag är maten klar och vi ska duka. Jag plockar fram tallrikar medan Jocke grejar med nåt i skåpet under. När han reser sig smäller han huvudet i den öppna skåpdörren. Själv bryter jag ihop och skrattar så jag får tårar i ögonen och alldeles ont i magen...

Tilläggas bör att jag inte gjorde det med flit. Jag glömmer verkligen att stänga skåpen. Varenda gång.

Vi gjorde en ganska god röra igår. Det är den röra som finns på bild på kesoburkarna, receptet fick jag med en receptfolder utgivet av Keso (eller troligare Arla...) Jag åt ofta röran när jag gick i gymnasiet och jag minns receptet ungefär så här:

Kesoröra

1 tomat
1 avocado
två klickar keso
lite salt
nymald svartpeppar

Skär tomat och avocado i bitar. Blanda med keso, salta och peppra men var försiktig med saltet. Låt den gärna dra en stund i kylen innan servering. Serveras på vitlöksbröd.

1 kommentar:

Kristofer sa...

Har samma problem med dörrarna. Kan nog vara något genetiskt...