onsdag 14 maj 2008

Vadslagning


Sen några veckor tillbaka så har hon som alltid fixat fikat till personalsamlingarna på onsdagar gått i pension. Vi turas därför numera om att fixa fika och idag hade turen kommit till mig.
När jag kommer till jobbet så kommer en kollega fram och frågar:
-Har du med dig groddar idag? Vi tycker du är så präktig så Jonas var beredd att satsa 1000 spänn på att du skulle ha med dig groddar. Jag vågade inte satsa emot...
-Nä, inga groddar, men jag har hembakt bröd som jag bakade nu i morse, svarade jag.

Jag präktig??? Vet inte var de kan få en så besynnerlig idé ifrån...

Här är brödet jag bjöd på i morse:
Ett fantastiskt bröd från Annas mat av Anna Bergenström

5 dl fingervarmt vatten
1 dl mjölk
25 gram jäst
2 tsk salt
1 msk honung
1½ dl gramhamsmjöl
11 dl vetemjöl

Arbeta ihop degen på sedvanligt vis. Degen blir mycket lös. Enligt receptet ska det jäsas i 1-1½ timme. Jag jäser det i kylen över natten. Tippa ut degen på rikligt mjölat bord. Degen ska absolut inte knådas, alla jäsbubblor måste få vara kvar. Strö lite mjöl över degen också. Skär degen i lämpligt stora bitar (en sats blir för mig ungefär 20 ganska små bröd) och för över dessa till plåt. Grädda bröden direkt i 240 gradig ugn. Enligt receptet 20 min, men jag gräddar mina mycket kortare tid. Typ 13-14 minuter, så håll koll, för det kan gå fort.

Bröden blir härligt sega och passar utmärkt på en buffé eller som frukostbröd när man har gäster hemma och vill lyxa lite.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det där brödet är verkligen sååå gott! Min mamma har också den kokboken och brukar alltid baka det brödet när jag kommer hem och hälsar på. Vad sa arbetskamraterna? Åt de av brödet? :-)

Erika sa...

Jorå, de åt och var glada och nöjda.