lördag 3 maj 2008

Ung körfest

I dagarna anordnas Ung KörFest i Karlstad. Jag är där med några körer. Vi har haft olika workshops, eller arbetsbodar som det kallas här. Det första passet var med legenden John Højbye. Det är häftigt att möta en man som jag har läst mycket om och framförallt vars material jag har arbetat en del med. Han skriver väldigt bra musik för unga röster och fantastiska arrangemang som är enkla fast ändå inte banala. Ett stort minus var att han pratade danska vilket barnen hade väldigt, väldigt svårt att förstå. Detta trots att hans danska var svenskifierad. Jag förstod naturligtvis allt eftersom jag är så danskifierad...

Igår kväll var vi på en konsert med Fyran, en kvartett ur kören Amanda. De jobbar mycket med kroppen och scennärvaro. Konserten var skitbra och de lyckades verkligen fånga och få med sig barnen på ett fint sätt. Idag under dagen hade vi workshop med dem. Jag lärde mig massor. Bla en "klappramsa" som jag kommer att förpesta omgivningen med. Roligt, roligt.

Barnen som är med stormtrivs. De är riktigt på och med hela tiden. De har en energi som jag som ledare blir alldeles matt av. Det är nyttigt för dem också att se att det finns så väldigt många i deras egen ålder som sjunger och att det finns andra ledare och andra sätt att leda. Det riktigt lyser i ögonen på dem och de pratar redan om att åka på flera sådana här grejer.

Eftersom det här är en matblogg är det kanske bäst att jag håller mig till ämnet... Det är 170 ungar på detta evenemang så vi har ätit massproducerad mat, något jag inte brukar utsätta mina smaklökar för så ofta. Helgen har alltså inte direkt bjudit på några kulinariska höjdpunkter. Igår fick vi spaghetti och köttfärssås, det var helt ok. Men idag till lunch kom bottennappet. Överkokta makaroner med nästan bränd, stekt falukorv. Till middag fick vi köttbullar i gräddsås och potatismos. Inte alls illa, men jag längtar efter hemlagad mat.

Inga kommentarer: