onsdag 7 maj 2008

Vegetarisk vecka

När jag satt och knåpade ihop veckans matsedel så kom jag på den fantastiska idén att bara äta vegetariskt. Nu är det varken särskilt svårt eller anmärkningsvärt eftersom vi äter tämligen lite kött i vårt hushåll, och när det blir kött är det i regel fisk eller fågel. Det kändes enklare att ha någon regel när fantasin tryter, att strama till det lite eftersom det finns så oerhört mycket god mat att välja på. Det är nämligen ett av mitt livs största bekymmer. Jag har med andra ord ett ganska bra liv!

Vad har det då blivit för mat? I måndags åt jag omelett med en härlig grönsallad till och igår blev det råkosttallrik med mycket keso och kokt ägg (ja, jag vet. Kokta ägg är inte råa, men det är väldigt gott och mättande) Just nu står en grekisk grönsaksgryta och puttrar på spisen och jag är vrålhungrig.

Grekisk grönsaksgryta

2 gula lökar i klyftor
400 gram vitkål i bitar
2 hackade klyftor vitlök
lite andra grönsaker efter behag
5 potatisar
1 burk konserverade tomater
3 tsk grönsaksbuljongpulver
1 dl vatten
2-3 tsk sambal oelek
100 gram fetaost

Fräs lök och vitkål i olja i en stor gryta. Tillsätt potatis i skivor och lite grönsaker du har hemma. Paprika, zucchini, haricots verts m.m. Häll över tomater, vatten, buljongtärning och sambal oelek. Puttra i sisådär 30 minuter. Rör då ner osten i tärningar och smaka av med salt och peppar. Kanske lite persilja kan vara på sin plats också.

Receptet har jag hittat i Vegetariska kokboken, men jag har modifierat det något.

För övrigt förstår jag inte varför alla maträtter med fetaost i måste kallas för grekiska. Det känns som om grytan ovan har ytterst lite med Grekland att göra. Fast vad vet jag, jag har aldrig varit där.

Inga kommentarer: