onsdag 9 juli 2008

Brödluktande tant, aborrar och PROs matvarukorg

Besök hos David, Nadja och Meja.

Stilstudie. Sov gjorde hon, så så obekvämt kunde det inte ha varit.

Igår besökte vi Meja, 3 veckor, och hennes föräldrar David och Nadja. De fick ett av solrosbröden jag bakade igår. Meja trivdes bra i min famn och sov sött under större delen av besöket. På Mejas dagbok från 8 juli står: "Meja trivdes bra hos den brödluktande tanten."

Ikväll ska vi få färska abborrar av sambons pappa. Jag har inte tillagat aborre förut, men efter en snabb sökning så fastnade jag för de här två recepten som jag ska välja mellan sen.

Varje år gör PRO en undersökning av matpriserna i landet. Årets undersökning visar att matpriserna har stigit med hela 7 % sen förra året. Ångermanland har de högsta priserna med en genomsnittsmatkorg på 1629,59 kronor och Södra Älvsborg den billigaste på 1437 kronor. Intressant är att det skiljer nästan 200 kronor mellan den billigaste och den dyraste och om jag har räknat rätt innebär det att den dyraste kostar 13 % mer än den billigaste... Värmland ligger ca 4 kronor över rikssnittet med en korg som kostar 1595,70 kronor.

Inga kommentarer: