tisdag 8 juli 2008

Kanongott solrosbröd


Mitt semesterliv fortsätter i samma lugna takt. Idag har jag bakat och den här gången känner jag mig riktigt nöjd. Satte degen igårkväll och jäste i kylen över natten, men det borde rimligtvis gå lika bra att jäsa i 1-1,5h i rumstemperatur. Jag tror på lite jäst och långa jästider.

Häromveckan besökte vi Alsters herrgård och den nyöppnade butiken med ekologiskt och närodlat. Där köpte jag en påse med fullkornsvetemjöl från Björkaholm Qvarn i Ransbysätter norr Sunne. Det mjölet använde jag till det goda solrosbrödet.

Solrosbröd

25 gram jäst
1 msk honung
5 dl vatten
1,5 dl mjölk
2 msk rapsolja
3 dl fullkornsvetemjöl, stenmald från Björkaholm Qvarn
1 dl fullkornsrågmjöl
2 dl solrosfrön
6-7 dl vetemjöl

Arbeta samman degen länge och väl. Jäs i kylen över natten. Ta ut till rumstemperatur en stund (30 min) innan du lägger degen på mjölat bakbord. Sätt igång ugnen med en plåt eller baksten i till 275 grader och baka ut degen till två bullar. Lägg i mjölade bakkorgar och låt jäsa minst 45 minuter. För över bullarna till plåten och släng in isbitar eller spruta in vatten. Grädda i 10 minuter. Sänk sedan värmen till ca 175 grader och grädda i ca 20 minuter till. Eller tills brödet har uppnått en innertemperatur på 98 grader.

1 kommentar:

Gott och blandat sa...

Det lät supergott! ;-)