tisdag 1 juli 2008

Kokosmüsli

Sambon gillar varken nötter eller torkad frukt, däremot är han väldigt förtjust i kokos. Eftersom jag har semester och han jobbar hela veckan ut innan han får påbörja sin så har jag idag gjort en müsli speciellt till honom. Det återstår att se om han tycker om den eller inte. Vi får vänta till imorgonbitti...

Kokosmüsli

2½ dl havregryn
2½ dl råggryn
2½ dl dinkelgryn
1 dl kokosflingor
½ dl socker
½ tsk salt
3/4 dl olja (jag använde rapsolja)
3/4 dl vatten
lite vaniljpulver

Blanda alla torra ingredienser i en långpanna eller stor ugnsfast form. Tillsätt vatten och olja. Se till så att alla gryn blir våta. Rosta i ugn 200 grader i 20 min. Rör om var 5 minut. OBS! Müslin bränns lätt, så det är viktigt att ha koll på den. När müslin har svalnat något, blanda i lite vaniljpulver. (eller låt en vaniljstång ligga i müslin ett dygn, eller använd vaniljsocker, 1 tsk är lagom.)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det här låter ju hur gott och nyttigt som helst:-) jag kör fortfarande med den köpta.. ska minsann testa det här på filen:-)
tack för det.
Hittade för övrigt dig på bloggtoppen där jag oxså finns någonstans långt nere:-)
Min kakomatblogg finns, men så har jag ju två andra bloggar oxså.. allt tar tid:-)
Ha de gott

Erika sa...

Ja, testa den! Det enda problemet är att den tar slut för fort...