söndag 15 juni 2008

Filoknyten och Tortillas con cangrejo de rio


Igår var sambons syskon med respektive här och såg på fotbollen. Som ni alla vet så gick det ju sådär. Känns snöpligt att spanjorerna lyckades peta in ett mål på övertid, fast jag kan inte säga att det var orättvist. Nåväl, jag ska inte skriva så mycket om sport för då trasslar jag bara in mig.

Vi bjöd på lite småplock. Jag gjorde bland annat filoknyten med parmesan och fikon, tortillas con cangrejo de rio (eller kräftstjärtsrullar om man vill kunna uttala det), pesto på soltorkade tomater och ett valnötsbröd.

Jag har gjort om recetet på kräftstjärtsrullarna så att det passar mig, grunden till receptet är hämtat ur boken Fester & bufféer ur Allt om mat.

Tortillas con cangrejo de rio
ca 45 st

Ingredienser:
5 stora wrap tortillabröd
1 burk kräftstjärtar i lag (170 gr)
10 cm purjolök
2 dl crème fraiche
½ tsk torkade chiliflingor (sambal oelek kan nog också gå bra)
2 tsk honung
1 krm salt

Gör så här:

Häll av spadet från kräftstjärtarna och skölj purjolöken. Hacka kräftstjärtar och purjolök i små bitar. Blanda med crème fraiche och kryddor. Smaka av, den ska vara lite stark, och bred fyllningen på wrapsen. Rulla ihop och täck med plastfolie. Lägg den kallt någon eller några timmar. Skär upp varje tortilla i 9 bitar.








Filoknyten


Filodeg
Parmesanost
Fikon

Riv parmesanosten och hacka fikonen i bitar, blanda. Linda in blandningen i filodeg. Se till så att den filodeg du inte jobbar med ligger under en fuktig handduk eller inplastad. Annars torkar den. Pensla de färdiga knytena med lite olivolja. In i ugnen några minuter på 200 grader tills de är gyllenbruna.

Det är gott när sältan i parmesanen möts av sötman i fikonen. Perfekt småplock.

1 kommentar:

lina sa...

Filoknytena ser jättegoda ut! önskar att jag hade haft dessa att smaska på till fotbollen:) Synd bara att Sverige förlorade!