måndag 9 juni 2008

Plommonchutney

Efter 5 minuter
Efter 30 minuter
Efter 60 minuter
Klart
Plommonsäsongen är inte här än. Dessvärre var jag tanklös nog att köpa en hel korg med plommon. De var inte goda, inte nånstans. Sura och hårda. Omogna. Eftersom det är förbjudet att slänga mat så var jag tvungen att koka chutney på plommonen. Jag gjorde enligt detta recept och jag tror det blev helt ok. Har aldrig gjort chutney tidigare så jag har inga referenser. Vad använder man plommonchutney till? Jag har ingen aning, men nu står det iaf en burk i kylen.

Idag tvättar jag. Tvätta är en av de värsta hushållssysslor jag vet och egentligen är det sambons göromål. Det är den arbetsfördelningen vi har. Sambon tvättar och jag ansvarar för maten. Förvånad? I vilket fall som helst. I lördags när sambon skulle tvätta hade en säkring i tvättstugan gått och innan den var fixad var tvätttiden slut. Nöden har ingen lag och om 16 minuter börjar tvätttiden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag har inte smakat plommonchutney men man kanske kan ha det som pålägg på smörgås eller till grillat? Jag har ett recept på rabarberchutney på min blogg, det är lätt det godaste tillbehöret man kan ha till allt grillat kött! Kanske är plommonchutney också det? Hoppas du hittar något bra!