torsdag 19 juni 2008

Franska baguetter med poolish

Nu närmar sig semestern med stormsteg, det ska blir riktigt, riktigt skönt att bara få vara i några veckor. Under semestern ska jag försöka komma igång och baka lite. Har inte riktigt haft någon inspiration på den fronten och de surdegsbak jag har gett mig in på har inte fallit i så god jord. För sura eller för kompakta. Jag tror att de har fått för lite kärlek.

Ikväll sätter jag en poolish. För er som inte vet vad det är citerar jag ur boken Bröd av Jan Hedh.

"Att baka baguette med poolish ger brödet ett luftigt innehåll, en mild arom och en knaprig skorpa. Det är utvecklingen av gliadin och glutenin i denna pannkaksliknande fördeg som ger baguettens lätta och luftiga inkråm. Poolish har sitt usprung i Polen omkring 1840, därav namnet."

Jag har aldrig testat denna metod förut, men hoppas på att kunna bjuda på bröd med stora blåsor och knaprig skorpa lagom till lunch imorgon.

Plommonkycklingen vi gjorde till middag idag var god. Något omständlig med många moment, men nu när vi har gjort det en gång så är det inte omöjligt att vi gör det igen. Speciellt gott var det med oströran (philadelphiaost, rökt skinka och persilja) kycklingen fylldes med. Någon dag när vi inte orkar göra rätten hela vägen kanske man bara fyller kyckling med oströra och grillar i ugn.

Inga kommentarer: