torsdag 19 juni 2008

Plommonkyckling

För ett tag sedan så kokade jag en plommonchutney. Rådvill om vad jag skulle använda den till skrev jag ett inlägg på Matforum.nu och fick en del tips och idéer. Jag har bland annat blandat den med turkisk yoghurt och haft som sås till sallad. Det blev lyckat. Ikväll kommer jag att göra följande recept som egentligen är baserad på mangochutney och som jag också fick som tips på Matforum.nu.

Mangokyckling (eller nu då kanske plommonkyckling...)4 pers.

1 rödlök
1 gul lök
½ chilipeppar
½ gul paprika
½ röd paprika
½ grön paprika (övriga halvor passar utmärkt i en fräsch sallad till rätten)
3-5 vitlöksklyftor
½-1 dl mango chutney
5 dl vatten
3 msk kycklingfond
3 dl grädde
mexikansk kryddblandning
paprikapulver
grillgrydda
salt och svartpeppar
maizenaredning

4 kycklingfileer
ca ½ burk philadelphia ost
1 hekto rökt skinka ( gärna basturökt )
persilja

Skär ett snitt i kycklingfilen så det blir en ficka. Blanda philadelphia ost, grovt skuren skinka och hackad persilja. Fyll fickan i filen med ostblandningen, tryck till kanten så ostblandningen stannar kvar i kycklingen. Bryn kycklingen gyllenbrun, krydda med paprikapulver, mexikansk kryddblandning, grillkrydda, salta och peppra. Ta upp kycklingen och lägg den i en eldfast form.
Vispa ur pannan med 2 dl vatten – häll över i en gryta.
Hacka rödlök, vitlök, gul lök, paprika och chilifrukt (ta bort kärnorna). Fräs detta – lägg över i grytan. Vispa ur pannan med resterande vatten – häll i grytan. Tillsätt kycklingfond och mango chutney. Krydda med lite mexikansk kryddblandning, paprikapulver och grillkrydda. Sjud såsen i ca. 15 min. utan lock. Tillsätt grädden och sjud ytterliggare 10 min. Sila såsen – spara grönsaksröran. Fördela grönsaksröran över kycklingen och sätt in den i ugnen (225 gr)
i ca 10 min.
Koka upp såsen – smaka av med ev. mer kryddor, tillsätt maizenaredning till önskad tjocklek.
Servera med ris och en god sallad! Smaklig spis!!!

Inga kommentarer: