måndag 2 juni 2008

Rabarberdricka




Igårkväll blev rabarberdrickan klar. Receptet har jag fått av min svägerska Ulrika.

Rabarberdricka

3 kg rabarber i bitar
2 citroner
3 1/4 liter kokande vatten
2 ½ kg socker
30 gram citronsyra
1 krm natriumbensoat

Varva rabarber och citron i en rymlig bunke. Slå över kokande vatten och låt stå i 2 dygn. Sila av saften och rör i sockret, citronsyran och natriumbensoaten. Rör tills allt socker är upplöst. Fyll i flaskor och förvara i frysen. (OBS. Fyll inte flaskorna helt, om du inte vill ha saftkalas i frysen...)

Det här med konserveringsmedel är inte lätt. Man vill ju inte gärna att saften möglar bort innan man har hunnit säga Rabarberdricka. Det här ingår i drickan, källan är "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson:

Citronsyra E330
Funktion: Surhetsreglerande medel. Förstärker även antioxidanters verkan mot härskning och missfärgning.
Framställning: Framställs biotekniskt genom att t.ex. melass eller glukos jäses med hjälp av mögelsvampar. (Förekommer naturligt i bl. a. citrusfrukter.)
Kända hälsorisker: -

Natriumbensoat E211
Funktion: Konserveringsmedel som främst motverkar jäs- och mögelsvampar, men även vissa bakterier.
Framställning: Syntetiskt framställt. Salt av bensoesyra (E210).
Kända hälsorisker: Kan ge upphov till överkänslighetsreaktioner, i form av t.ex. astmaanfall och utslag, särksilt hos personer som inte tål acetylsalicylsyra.

Här står det mer om riskerna med Natriumbensoat E211.

"Om det vore solklart vilka substanser som kan vara skadliga för människan skulle exakt samma tillsatser vara förbjudna i exempelvis USA och i EU. Men så är det inte."
ur Den hemlige kocken

Är jag knäpp som vet allt det här och ändå använder Natriumbensoat i min rabarberdricka? Ja, förmodligen, men jag skyller på att jag inte har något vettigt alternativ. Och i min enfald tror jag att det är bättre att jag stoppar i konserveringsmedel i drickan än att industrin gör det.

Inga kommentarer: