måndag 17 mars 2008

Brödbak

I torsdags gjorde jag fiskbiffar ur Manna. De blev riktigt lyckade. Ett paket findus fisktärningar av olika sorters fisk mixades till fiskfärs och blandades sedan med ägg, grädde och kryddor. Superenkelt. Speciellt enkelt eftersom jag fick en jättebra handmixer i julklapp. Skönt att slippa dra fram hela matberedaren bara för att mixa lite fisk. Till detta serverade jag quinoa och en fräsch grönsallad med avocado i. Gott, gott.

Idag har jag testat ett till recept ur samma bok. Den här gången ett dinkelbröd. De ligger just nu på sin sista jäsning så jag kan inte lämna något utlåtande ännu för hur de blir, men det ser lovande ut. Minskade dock på saltmängden något. I receptet står det 60 gram salt. Det är ungefär hur mycket salt som helst. Måste ha smugit in en nolla för mycket eller nåt för det kan bara inte stämma...
Som garnering på bröden så använde jag de blå vallmofröna jag köpte när jag var i Hjo.

Jag gillar Manna.

Inga kommentarer: