måndag 24 mars 2008

Knäckt


Efter att ha jobbat hela påskhelgen med tidiga mornar och mycket att stå i så var jag helt knäckt när jag kom hem efter jobbet i förmiddags. Sov tre timmar mitt på dan! Det händer typ aldrig att jag sover mitt på dagen, men det var verkligen välbehövligt. Nu får se vi om jag lyckas somna ikväll...
Igår kväll hade vi påskbuffé här hos oss. En trevlig tillställning med trevliga vänner. (klart de är trevliga, annars skulle vi ju inte umgås med dem...) Det var knytkalas där vi bad vännerna ta med det som de tycker ska finnas på ett påskbord. På bordet stod:
Ett fantastiskt bröd (Anna Bergenströms så klart)
Ugnsomelett med kantarellstuvning
Ansjovisrulle á la mamma
Solöga
Potatisgratäng
Potatis
Gravad lax + sås
Rökt fisk + sås
Vårrullar
Räkor i saffran m.m.
Ägghalvor med ansjovisfyllning
Ägghalvor med romfyllning
Två sorters inlagd sill
Grönsallad

Det var mycket som blev väldigt gott. Mest spännande var räkorna vars recept jag hittade på dn.se. De smakade kanske lite för mycket saffran, men annars var de ruggigt goda. De var till och med ännu godare idag när de hade fått dragit in ordentligt Men som min sambo sa; de smakar inte påsk. Helt klart något att göra fler gånger. Passar utmärkt på en buffé. Ägghalvorna med ansjovisfyllningen var också en höjdare.

Inga kommentarer: