tisdag 4 mars 2008

Fler kokböcker


Har köpt två kokböcker till på bokrean. Har även lovat sambon att nu ska det inte bli några fler kokböcker. Iaf inte på ett tag...
Rosendals Trädgårdcafé av Monika Ahlberg mfl.
Så här skriver de i förordet: "Ett är i alla fall säkert. Jag försöker bara att bjuda på sådana bakverk, smörgåsar och maträtter som har något ädelt bonnigt över sig och i möjligaste mån innehåller något från vår egen trädgård." Det gillar jag! Boken är förutom alla recept full av bilder och essäer. Inspirerande.
Manna - En medveten kokbok med recept av Carola Magnusson
Jag citerar igen: "Du blir vad du äter. Men världen blir också vad du väljer att äta." Den här boken gillar jag skarpt. Den innehåller enkla rätter utan en massa hokus-pokus samtidigt som känns fräsch och nytänkande. Manna innehåller inte enbart recept utan har även ett kapitel om mat och klimat. Har inte hunnit läsa allt än, men det verkar intressant.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast jag förstår inte vad som skulle vara dåligt för sambon att du köper kokböcker? När du lagar mat så får ju han äta. Jag skulle bara vara glad och tacksam om jag hade en sambo med såna intressen :-)

Erika sa...

Fast det är ju ganska dumt att ha en massa kokböcker om man inte har pengar till att köpa mat för att laga ur dem sen ;-) Det är visserligen ingen fara, men jag måste ju hejda mig. Det är för övrigt ett självmant lagt löfte.