lördag 29 mars 2008

Skaldjursfond


Inspirerad av min nya kokbok Manna har jag ikväll kokat en skaldjurfond. Imorgon ska jag laga en skaldjurssoppa på den. Jag har aldrig gjort något liknande så det känns spännande. Under påskhelgen lagade jag räkor i saffran och lime. Jag sparade och frös då in räkskalen vilka jag ikväll kokade fonden på. Om det blir gott eller inte återkommer jag om. Det luktar lite mysko, men det ska väl en fond göra. Smakat den har jag inte gjort än. Imorgon återkommer jag med soppreceptet och ett utlåtande.

Gör så här:

Fräs lite lök tillsammans med en klick tomatpuré i smör. Tillsätt räkskalen och fräs någon minut till. Häll över vitt vin och låt koka i fem minuter. Sila bort skalen och puttra på svag värmen till fonden är lagom reducerad. (4 dl vin ska ge ca 2 dl fond.)

Inga kommentarer: