tisdag 4 mars 2008

Orgie i nyttiga fetter

Idag provade jag för första gången att laga något ur Jonas Borsséns bok Allt i ett. Jag gjorde en rätt som han kallar salmon "hobo pack" vilken blev mycket lyckad. Broccoli, tomat (både soltorkade och vanliga, färska), citron, vitlök, timjan och lite olja slängs i en ugnsfast form, på med folie och in i ugn. De sista 5-10 min lägger du på lax i kuber. Allt får ångkoka i den täckta ugnsformen och bildar tillsammans ljuvliga smaker. Ibland när man har citron i maten tycker jag att den tar över. Soltorkade tomater likaså. Här blev det en väldigt bra kombination. Rätten känns både fräsch och nyttig utan att vara tråkig. Kommer garanterat att göras igen eftersom den förutom att vara god var så enkel och smidig att laga.
Eftersom jag kokade en hel sats kikärter igår gjorde jag idag en sallad på kikärter, avocado, lime, rödlök och pumpafrön. Olivolja, salt och peppar också förstås. Kikärtor är som bäst när de är hemkokta och man inte har fryst dem. Kombinationen kikärtor och avocado är inte helt tokig.

1 kommentar:

Kristofer sa...

Idag har vi haft orgie i nyttiga fetter på björkhemsgatan 6 i sollefteå. Gottgott!