fredag 7 mars 2008

Lingonbröd

Har många gånger försökt baka ett bröd som heter Kringlans lingonbröd och som står med i Matbröd av Tulla Grünberger. Kummin, lingon och russin gör det här brödet jättegott. Proportionerna i receptet stämmer dessvärre inte, eller så gör jag något fatalt misstag som jag inte kan upptäcka själv. Degen blir otroligt lös och går absolut inte att forma några limpor av. Har naturligtvis testat att öka mjölmängden, men det vill sig inte riktigt. Nu har jag efter några gångers exprimenterande äntligen lyckats! I originalet så skållas inte linfrön, kross m.m. vilket är den största skillnaden. Har även ökat mjölmängden något samt minskat på lingonsylten. Så här kommer mitt recept:

Dag 1
Skållning:
1 dl linfrö
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl kruskakli
10 gram kummin
5 dl kokande vatten

Dag 2
8 dl fullkornsdinkel
12 dl siktad dinkel
5 dl kokande vatten
3 dl lingonsylt
100 gram jäst
1 msk salt
2 dl russin

Slå det kokande vattnet över mjölet, blanda därefter i alla ingredienser inklusive skållningen men spara salt och russin. Bearbeta med bakassistent cirka 5-10 minuter. Tillsätt salt och bearbeta lite till. Mot slutet blandas russinen i. Jäs till dubbel storlek. Baka ut (jag gjorde 4 limpor)och låt jäsa ca 30 min till. Grädda därefter i 200 gradig ugn 30-40 minuter.

4 kommentarer:

Kristofer sa...

Fantastisk fin blog lillasyster. Min står sig inte långt vid en jämförelse...

Anonym sa...

Vilken tur att jag hittade detta inlägg. Jag har precis blandat ihop allt och inser att det här är inte en deg, det är en smet... :( Men som tur är har jag fullkornsdikel hemma så jag ska prova om det går att rädda. Blir ju inte exakt de prooprtioner du beskriver eftersom jag redan haft i 16 dl vetemjöl, men jag får prova mig fram med dinkeln...

Men dåligt att det står så pass fel i boken?

Erika sa...

Sara: Ja, visst är det konstigt att det står så fel i boken?! Men smaken är ju god så det är värt att exprimentera lite.

Anonym sa...

Haha! Jag säger som Sara, tur att jag hittade detta inlägg! Jag fyllde på med mer dinkelmjöl, jag hade redan bytt ut vetemjölet mot siktad dinkel. Får se vad som händer... Tack för ditt recept, jag får väl prova det nästa gång!