onsdag 12 mars 2008

Te-provning


Igår ägde den efterlängtade teprovningen rum. Jag och en kompis har pratat länge om att få till det. Minst sex personer var vi tvugna att vara och vi hörde oss för bland våra vänner. Många var intresserade men det var verkligen svårt att få till ett datum som passade alla. Till slut blev vi tio personer! Mer än vad jag hade förväntat mig och då var det ändå några som ville men inte kunde komma.
Jag lärde mig massor, men inser också vilken stor värld det är och vad lite jag vet om den. Vi fick "koppa" allt från vita teer till svarta, rökta teer. Vi fick till och med provsmaka ett te som hade lagrats i 15 år. Alla teerna var naturella. Inga konstiga aromämnen här inte! Det roliga var att försöka beskriva smakerna. Teernas smak lockade fram associationer till allt från sjöbotten, häst och kanin till ladugår och Olles farstu. I mina öron inga positiva ord... Tydligt är iaf att vi inte alls har samma vokabulär som Pär som vi provade teer hos. Hans blogg kan ni läsa här.
På bilden ser ni tre olika oolong-teer med fantastiska färger!

Inga kommentarer: