fredag 21 mars 2008

Knytkalas

På Påskdagen blir det ett litet knytkalas här hos oss. Har inte lyckats bestämma vad jag ska göra för efterrätt, annars är det mesta spikat. Det blir en del fisk- och äggrätter. Förvånande!? Jag ska försöka lägga ut några av recepten här så småningom.

Häromdagen la jag in två olika sorters sill. Den ena sorten är "mammas sill", men jag har upptäckt att receptet även står på sillburkarna... Den är ganska söt så därför letade jag efter något som kunde komplettera den. Det blev en "vårfräsch" variant som jag hittade i Allt om mats bok Fester & bufféer. Jag fick även möjlighet att använda den kryddpeppar jag köpte i Hjo för tre veckor sedan. Den behövdes till båda sillarna.

Citron- och rosmarinsill


3-4 urvattnade sillfiléer (200 gr)
1½ dl vatten
1 dl strösocker
½ dl ättiksprit (12%)
10 krossade kryddpepparkorn
3 kvistar färsk rosmarin
1 lagerblad
1-2 salladslökar
½ citron

Koka upp ingredienserna till lagen. Låt svalna. Skölj sillen och skär dem i bitar. Skiva lök och citron. Varvar i en burk, häll över lagen. Låt stå minst ett dygn.

Inga kommentarer: