lördag 29 mars 2008

Fetaostfyllda köttfärsbiffar

Under tiden jag kokade fonden så lagade jag fetaostfyllda köttfärsbiffar. Ett recept jag har kört med ända sen gymnasietiden då en kompis mamma bjöd mig på något liknande. Det är inte svårt fast det är lite drygt och segt att göra, men det är väldigt, väldigt gott. Speciellt om man använder en riktigt god fetaost som smälter...

Gör så här:

Gör i ordning en grundsats köttfärs. (Jag använde 3/4 dl havregryn, 1,5 dl mjölk, 400 gram köttfärs, ett ägg, salt och peppar.) Hacka fetaost och purjolök fint. Forma tunna plattor av köttfärsen, ca 7 cm i diameter. Lägg på lite fetaost och lite purjolök. Gör ett litet "lock" av köttfärs, ca 5 cm i diameter. Lägg över. Vik upp kanterna på den undre delen. Se till att köttfärsen täcker all fyllning så den inte glider ut och så att kanterna är runda och jämna. Stek i smör.

Idag serverade vi detta till klyftpotatis kryddad med rosmarin och cayennepeppar. Vi var för lata för att hacka en grönsallad, men det är givetvis gott till.

Inga kommentarer: